Transalp update: de laatste loodjes

Het is nu aftellen. Over minder dan drie weekjes zijn we op weg in de Transalp. Ze zeggen dat de Transalp een beproeving is voor mens, team en machine. Hoe staat het nu met die drie?

Machine

10447854_682837728431531_5851206863202372563_nBikecheck
We nemen natuurlijk onze Specialized Epics mee naar de Alpen. De top mechanics van van Specialized Concept Store Toma Cycles hebben een grondige bikerevisie en -check uitgevoerd. De bikes zijn Transalp-proof! Aan de fietsen zal het niet liggen! We hebben nog 3 weekjes om het nieuwe materiaal in te rijden en te laten finetunen door Toma Cycles.

Verzet
Gabbi gaat met 22/36 voor, een 12/36 10-speed achter. Ronald gaat met 22/38 voor. en 11/36 10-speed achter. Dit is het verzet dat we altijd in de Alpen gebruiken.

Banden
Continental X-King Protection 2.2 29 inch. Tubeless op de wielen gelegd.
Bandendruk: Laag! Met 1,6 – 1,8 bar hebben we in het alpine terrein van de Bike Four Peaks goede ervaring.

Dropper seatpost
Gabbi rijdt met een dropper seatpost (Specialized Command Seatpost, model 2014). Dat geeft haar wat meer vertrouwen in technische passages.

Squirtlube 006Kettingonderhoud
Voor het onderhoud van de ketting gebruiken we van Squirt Dry Lube. Die gebruiken we al jaren en is perfect! Het levert een droge ketting op die geen vuil opneemt, en nauwelijks onderhoud vraagt. Straks in de Transalp elke dag na de finish even kort de ketting schoonborstelen en nieuw insmeren met de witte Squirt Lube. We kunnen onze schaarse tijd na de finish beter gebruiken voor herstel voor de volgende etappe, dan voor kettingonderhoud!

Mens

Training
We hebben serieus getraind onder begeleiding van Coen van Schijndel van Topvorm. We zijn gehard door een aardige rijtje marathons. Meerdaagse routine hebben we opgedaan in de Bike Four Peaks. In het voorjaar heeft Gabbi nog wat extra klimtrainingen gedaan in Garda Trentino. Meer hadden we niet kunnen doen, en daarmee moeten we het Gardameer kunnen bereiken.

Het was soms zwaar, en ook wel behelpen omdat het normale leven ook gewoon door gaat. Na een lange werkdag dachten we soms “poeh, moeten we nu nog gaan trainen?” Dan pakten we toch maar weer de fiets, en vertrokken we voor een trainingsritje. En dan klinkt het misschien vreemd: maar als we terug kwamen van de training voelden we ons weer helemaal fris en energiek. Heerlijk die trainingsrondjes. Ik zou niet zonder kunnen!

1798556_595547613871853_1719560643_nSkills

Gabbi heeft dit jaar extra aan haar bikeskills gewerkt, onder ander met skillsexpert Mikey Lemmens. Daarin heeft ze nu behoorlijke vooruitgang geboekt!Maar het grootste probleem zit niet in de skills zelf, maar het zelfvertrouwen in technische passages. De ontwikkeling van skills heeft zich vertaalt in meer zelfvertrouwen bij moeilijke trails.

Dat neemt niet weg dat de rijzekerheid nog wel een aandachtspuntje blijft. Af en toe zijn er nog wel eens van die dagen dat het gewoon niet zo lekker loopt. We zien wel wat de Transalp ons brengt! Misschien gaat het super, en anders bij twijfel afstappen en lopen; dat calculeren wij in. Een valpartij zou de finish in Riva del Garda in gevaar kunnen brengen. En die finish is ons doel.

Voeding
Verzorging is belangrijk in een meerdaagse. We hebben diverse merken gels, repen en sportdrank getest. We zijn er nu wel uit wat we meenemen. Zoveel mogelijk producten op natuurlijke basis. De beste ervaring hebben we met Mule, Pep en LeAnz. Voor de variatie nemen we een mix van producten mee.

Ik probeer tijdens het eerste gedeelte van een race altijd zoveel mogelijk vast voedsel te eten. Pas in het laatste gedeelte schakel ik over op gels.

Gabbi heeft vaak moeite met vast voedsel tijdens de rit. Zij zal van dag tot dag bekijken wat mogelijk is. Als vast voedsel niet mogelijk is dan zit er niks anders op dan gels. Bij de bevoorradingen onderweg kan dat aangevuld worden met zoute komkommer, watermeloen, banaan en sinaasappel.Dat wordt spannend, want zorgen voor voldoende aanvulling van koolhydraten is essentieel!

Ik ben de onderweg tijdens de Transalp het rijdend buffet; ik neem repen en gelletjes voor twee personen mee in mijn zak.

BarrierBalm 001 Verzorging
Lange dagen in het zadel vraagt ook om specifieke verzorging. Zeker onder warme omstandigheden. Met name op de Italiaanse hellingen kan de temperatuur behoorlijk oplopen!

We hebben diverse zitvlak cremes getest.
Uiteindelijk bleek de Barrier Balm van Squirt voor ons de beste. Dit is een droog aanvoelende desinfecterende creme. De traditionele Assos creme werkt in het begin verkoelend, maar wordt na verloop van tijd juist broeierig. Dat is niet wat we willen, zeker niet 7 dagen achter elkaar en in warme omstandigheden.

Barrier Balm van Squirt gaat met ons mee naar de Transalp!

Team

De Transalp is niet alleen een beproeving voor mens en bike; maar ook voor het team. Misschien is dat nog wel de zwaarste beproeving als je in het gewone leven elkaars man en vrouw bent. Het zal wel loslopen, maar we onderschatten dat zeker niet!

CCE8055542244813B8C1Verwachtingen
Belangrijkste is dat de verwachtingen over en weer gelijk zijn. Om te beginnen hebben we de ambitie heel erg laag gelegd: meedoen is alles, uitslag is onbelangrijk. We gaan genieten van de Transalp, de route en het evenement!

Daarnaast hebben we meer nagedacht over rollen en scenario’s dan we waarschijnlijk normaal gedaan zouden hebben met een andere teammaat.

 Tactiek
Tot nu toe hebben we beide voor het belangrijkste deel apart getraind. Enerzijds gewoon uit praktisch oogpunt omdat de beschikbare tijd niet altijd samen valt. Anderzijds ook omdat de hartslagzone en wattages te veel afwijken waardoor we beide in de verkeerde zone zouden trainen.

Vlakke en niet al te intensieve trainingen hebben we wel al regelmatig samen gedaan. Gabbi zit dan dicht bij mij in het wiel. Tempotrappen op deze manier gaat heel lekker samen!

Straks in de Transalp gaat Gabbi bergop het tempo bepalen. Ik draag een grote rugzak (EVOC CC 10L) waarin ik de complete uitrusting voor ons beide meeneem. Gabbi draagt een zo licht mogelijke mini rugzak (EVOC CC 3L) met uitsluitend een liter dortslesser en mobieltje. Hiermee kan ze bijvoorbeeld in snelle afdalingen drinken met de handen aan het stuur.

In bepaalde beklimmingen zou ik Gabbi’s bidon kunnen meenemen in mijn rugzag zodat zij nog lichter omhoog kan rijden. Zij drinkt dan uit mijn bidon die ik regelmatig moet aangeven. Dan wordt het echt hard voor me! Want Gabbi’s tempo omhoog is behoorlijk!

sportograf-47686129Voor technische stukken zoeken we nog naar de ideale vorm van samen rijden. De vraag is hoe ik Gabbi daarbij het beste kan ondersteunen. We gaan in ieder geval risicomijdend de afdalingen in waarbij Gabbi’s tempo bepalend is.

Misschien is het goed om ietsje vooruit in het vizier van Gabbi te rijden. Ik probeer dan de ideale lijn te kiezen die ze kan volgen. Mijn probleem is dan om Gabbi’s tempo goed in te schatten zodat ze in gewoon goed beheerst tempo kan rijden. Ik heb immers geen achteruitkijkspiegel!

Regelmatig zal ik ook wat vooruit rijden zodat ik een foto kan maken, of iets uit de rugzak kan halen. Alleen niet te ver vooruit, want Gabbi rijdt zonder reparatiemateriaal.

Tegen het einde van de Transalp hebben we de ideale vorm vast wel gevonden!

Strategie
Gabbi en ik hebben afgesproken om de 1e etappe naar Imst, en de 2e etappe naar Nauders heel rustig mee te rijden in het achterveld. De 3e etappe (en koningsetappe) naar Naturns proberen we te overleven. Daarna zien we wel wat er nog in het vat zit. Misschien kunnen we sneller, misschien ook niet. We zullen het zien.

sportograf-49802405Spannend
Een ding is zeker: voor Gabbi is het een mega prestatie als we de finish in Riva del Garda halen!

In 2012 reed ze de princes-variant van de 3-daagse Zillertaler Bike Challenge. In 2013 de 4-daagse Bike Four Peaks. En in 2014, het jaar waarin ze 45 wordt, de 7-daagse Transalp. Dé meerdaagse klassieker van het mountainbiken. Hét evenement waar MTB-stageracing ooit begon. Op eigen kracht de Alpen over.

Die finish straks op 26 juli in Riva del Garda: ze heeft er zo ontzettend hard voor gewerkt!

Het wordt spannend en het wordt zwaar. Maar het wordt ook een ervaring om nooit te vergeten. Iets waar we samen voor gevochten hebben en iets waar we samen trots op zullen zijn. Dat is iets bijzonders. Daar gaan we voor!
Ronald

10269101_779267728770353_6148041443833688330_o

10 Reacties op “Transalp update: de laatste loodjes

    • Alles heel houden is belangrijk Leon! Dat weten we nog uit 2008. Ik zal daar onderweg nog wel vaak aan terug denken,…Kaltern,… daar komen we dit jaar ook. Daarna maar weer eens snel afspreken!

    • Dank je wel Fred! Ik ben benieuwd. Gabbi heeft er in ieder geval enorm hard voor gewerkt en verdient die finish in Riva.

      22/38 werkt prima. Schakelen voorderailleur werkt soepel. Even soepel als met de 24-er. Ik heb wel X0 draaishifters op die fiets, waardoor ik achter ook heel snel meerdere tanden kan bijschakelen gelijk met wisseling van voorblad. Dat is automatisme geworden nu. Op mijn Epic rij ik al een jaar met dit verzet en ben er tevreden over. Op mijn hardtail rij ik overigens gewoon 24/38.

  1. Ronald en Gabbi. Volg jullie al een tijdje maar dit wordt wel 1 van jullie grootste avonturen. Aan de voorbereiding zal het zeker niet liggen.
    Ik vind het mooi om te lezen dat de weg naar het doel voor jullie ook zoveel plezier en voldoenig opgeleverd heeft.
    Nog een paar uur en dan kunnen jullie “rustig” gaan genieten.
    Veel plezier!

    Grt Jan

    • Ha Jan! Dank je wel!
      We zijn net terug uit de Transalp. Ondanks het slechte weer was het een geweldige ervaring! Momenten van heftig afzien, en momenten van grenzeloos plezier. Zo mooi!
      Hopen je snel weer ergens te ontmoeten bij een marathon ofzo.
      Gabbi & Ronald

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s