LCMT 2012

Low Countries Mountainbike Tour, 4 dagen, 4 etappes, 360 kilometer, 9000 hoogtemeter. Wat was ik blij dat ik dit evenement na een aantal jaar van afwezigheid weer in mijn programma had opgenomen! Dit was een geweldig lang bikeweekend. Maar eigenlijk  tekort.

Woendagavond

We arriveren in hotel La Fosse d’ Outh in de mountainbike hoofdstad van de Lage Landen, Houffalize. Het hotel is een lelijk gebouw , maar dat ligt op een wonderschone plek in de natuur. Vanuit de hotelkamer hoor je het kabbelende water van de Ourthe. Dit is onze thuisbasis voor de komende 4 dagen.

Door de gangen van het hotel lopen al bikers heen en weer te sjouwen met tassen en materiaal. De sfeer is goed. Het humeur is goed. We hebben er allemaal zin in!

Donderdag, 1e etappe Aywaille – Houffalize (86km, 2291hm)

De eerste etappedag. Na het ontbijt vertrekken we naar Aywaille voor de start van de eerste etappe. Daar is het een gezellige drukte rond de plaatselijke sporthal. Dit is de LCMT! Gabbi’s eerste meerdaagse. Onze voorbereiding op de Zillertaller Bike Challenge. Zo’n 500 bikers in het startvak. We gaan op weg voor een mooie etappe!

Na enkele kilometers krijgen we de eerste smalle en stenige beklimming. De groep is hier natuurlijk nog erg groot en compact, waardoor we een stukje moeten lopen. Het humeur is goed, dus wat maakt het uit? De route is afwisselend en uitdagend; een mooie mix van trails, paden en kleine stukjes asfalt. Ongeacht de ondergrond altijd door een prachtige omgeving! Dan weer mooie vergezichten over het Ardennen landschap, dan weer de intimiteit van het bos.

Ergens midden in de route rijden we met een pelotonnetje van zo’n honderd bikers verkeerd. We rijden met zijn allen lang bergaf tot we na 5 kilometer ergens op een rotonde komen. Hier is het spoor bijster. Ook de motards weten het hier niet meer. Er wordt gebeld en geregeld. Uiteindelijk moeten we de 5 kilometer die we afgereden zijn weer terug omhoog. Een beetje extra training op zo’n eerste dag kan geen kwaad! Uiteindelijk een kleine 100 kilometer gereden in deze mooie etappe.

Vrijdag, 2e etappe Houffalize – Samre – Houffalize (90km, 2162hm)

Afgelopen nacht heeft het een beetje gemiezerd. De grond is wat nat, maar droogt alweer snel. Modderstukken heb je in de Ardennen altijd. Het is heerlijk om over de trails rond Houffalize te rausen! Dit is niet voor niks onze mountainbikehoofdstad! Smalle trails, modder, riviertjes, wat technische stukjes, stoffige race paden, lange beklimmingen, venijnige klimmetjes, alles zit erin. Alweer een heerlijke bikedag!

Na aankomst weer elke keer hetzelfde ritueel zoals in elke andere meerdaagse: fiets afspuiten, zelf onder de douche, even rusten, fiets prepareren voor de volgende dag. Inmiddels hebben we onze eigen stamtafel in het restaurant. In de avonduren wordt nog flink wat afgelachen met Leon, Gertie, Rob, Maurice en Tinus. Een Chouffe hoort daarbij. Zo gaat het elke avond!

Zaterdag, 3e etappe “Les 2 boucles de Houffalize” (86km, 2300hm)

De weersvoorspellingen waren niet zo gunstig voor vandaag. Maar misschien was het de zegening door de pastoor van Houffalize die ervoor zorgde dat het de hele dag droog en zonnig bleef!
De etappe van vandaag bestaat uit twee lussen: 50 plus 36 kilometer. De laatste lus is optioneel.
Naar mate de etappes vorderen ga ik me beter voelen. Vandaag voel ik me sterker dan tijdens de eerste en tweede etappe. Ik hou het tempo aardig erin. Het eerste deel gaat over typische Houffa-trails.

Ergens in de verte zijn opeens motorzagen te horen. Als ik naderbij kom, zie ik dat het pad ligt bezaaid met pas omgezaagde bomen. terwijl we met een groep door het oerwoud van boomstammen proberen het pad te vinden, vallen niet ver naast ons twee hoge dennenbomen om.  Hier komt een horde fietsers voorbij, terwijl de houthakkers gewoon doorgaan met bomen omzagen. Je maakt hier wat mee! ’s Avonds bij de Chouffe worden de omvallende bomen alsmaar groter en talrijker, de downhills alsmaar steiler, de rivieren waar we doorheen moesten alsmaar dieper.

De tweede lus gaat over wat minder bekende paden en wegen. Rond 15u zijn we weer terug bij het hotel. Dan ben ik nog in de veronderstelling dat Gabbi nog onderweg is voor de eerst lus. Ik heb ook zo gruwelijk hard gereden! Dan hoor ik dat Gabbi al bij het hotel was aangekomen, maar al een tijdje geleden is begonnen aan de tweede lus! Gabbi gaat in haar eerste meerdaagse voor een tweede lus terwijl ze lekker onder de douche had kunnen gaan!

Bij de finish is het elke dag een gezellige boel met muziek en voldoende te eten en te drinken. Vandaag speelt er zelfs een band. Het terras zit vol. De zon schijnt!

Zondag, 4e etappe Houffalize – Aywaille (85km, 2220hm)

Nog een laatste etappe terug naar Aywaille. Het biken gaat goed, de sfeer is goed, het is gewoon jammer dat dit al de laatste etappe is! En alweer stralend weer! De eerste drie etappes heb ik alleen gereden. Deze laatste etappe doe ik samen met Gabbi in de toeristenmodus. Ik heb het fototoestel bevestigd aan mijn rugzak!
Deze etappe kent een grootse finale! Met een aantal pittige beklimmingen, technische afdalingen en als sluitstuk nog de beklimming van de Redoute.

Aan de finish in Aywaille hangt een feestelijke sfeer en wacht iedere deelnemer een glas bubbels. Tijd voor een feestje. Maar dan zien we Leon staan met een gebroken sleutelbeen. Leon heeft de laatste 7 kilometer met een gebroken sleutelbeen doorgefietst! In dat stuk zat de Redoute, maar ook een afdaling die met gebroken sleutelbeen toch een hel moet zijn! Beterschap Leon!

In totaal grofweg 360 kilometer en 9000 hoogtemeter afgelegd in 4 dagen! Mountainbiken zoals het is bedoeld. Biken over alle denkbare soorten trails, door rivieren, door modderpoelen, door stofwolken. Pijnlijk steile beklimmingen, een enkele looppassage, technische downhills. Met de gezelligheid van vrienden en de afdronk van een Chouffe. De LCMT heeft het allemaal! Het was fantastisch!

Ronald

2 Reacties op “LCMT 2012

• Hoi Johan,
      De gpx-files van de route heb ik niet. Die zijn wel door de organisatie verspreid, maar met de opmerking dat die alleen bedoeld waren voor gebruik op de dag zelf. Dat heeft te maken met speciale vergunningen voor bepaalde natuurgebieden. Ikzelf heb het gedaan met de pijlen “ïn het veld”. Ik hoorde trouwens ook dat de gpx-route afweek van de werkelijke route. Misschien beter om even te wachten tot volgend jaar en weer van de partij zijn. Of even de vraag uitzetten bij de organisatie zelf misschien? Succes. Bike ze!!