18 – 20/5 Raid VTT les Chemins du Soleil

Toptrails in Zuid Frankrijk!

De "chemins" waren er. De soleil was er ook. Gedurende 3 dagen hebben teammaat Leon en ik genoten van geweldige trails, prachtig weer, een bijzonder landschap en een te gekke sfeer. Pas laat kwamen we erachter dat deze raid geen wedstrijd is. We waren er niet rouwig om. Dat neemt niet weg dat we toch behoorlijk hebben doorgestampt.

Zonder verwachtingen zijn we vertrokken naar Frankrijk. Ach,.. die 200 kilometer, en 7000 hoogte meter in 3 dagen; wat is dat nou in vergelijking met een Cape Epic of een Transalp? Maar de verbazing is groot. Het parcours is loodzwaar door het hoge technische gehalte, de vele loop passages, de vele rivieren die doorwaad moeten worden. Dit parcours is echt helemaal top! Mountainbiken zoals mountainbiken bedoeld is. Ik heb groot respect voor de organisatie die zo’n parcours weet neer te zetten!

Woensdag 16/5/2007 Laatste werkdag voor de "Chemins"

Op mijn werk moet ik vandaag nog wat laatste klusjes afwerken. Ik ga verhuizen met mijn bureau, dus ik moet al mijn dossiers inpakken. Dan niet te lang treuzelen en snel naar huis want Leon komt! Samen met Leon ga ik de "Chemins" rijden als team. Als Leon komt wordt eerst de energievoorraad nog wat aangevuld met koolhydraten; we eten pasta. Ik luister graag naar de "Cape Epic – verhalen" van Leon. Wanneer komt de Epic in mijn bereik? Het kriebelt.

Donderdag 17/5/2007 Heenreis

Om 5 uur gaat de wekker. Om 5.45u zitten we in de auto op weg naar Die in de Drome. Het regent. Hard zelfs. Als we door Luik rijden, hebben we toch wel een klein beetje leedvermaak. Hier start vandaag de LCMT,…. in de stromende regen! Wij zijn op weg naar Zuid Frankrijk! Vorig jaar was dat anders; toen stonden we zelf in de stromende regen aan de start voor de LCMT!

Img_1793 Rond Lyon hebben we even een kleine file maar verder verloopt de reis voorspoedig. Ergens rond 16.00u komen we aan in Die. We halen meteen maar even de startdocumenten op. Dan gaan we naar de camping. Het overige deel van het Nederlandse Kamp blijkt reeds aanwezig te zijn: Andre, Ray, Riny, Jean, Flemming, Bart, Jos en Jan-Willem.  Die avond bij de eerste pasta party blijkt al dat het een gezellige boel gaat worden!

Vrijdag 18/5/2007: 1e etappe van Die naar Valdrome Station

Het eerste ochtend ritueel: opstaan om 5.30u, bikekleding aan, ontbijt, tent afbreken, inpakken, bagage inleveren en naar de start. Het ontbijt is op zijn frans: stokbrood met jam, conflakes en wat koffie. Img_1797

Bij de start is niet echt te merken dat het hier geen race betreft. De snelle jongens: Jean, Riny, Andre en Bart staan klaar om er gelijk goed in te vliegen. Img_1811

De etappe begint met een glooiend deel over veldwegen en schotter. Na een tijdje begint de eerste lange schotterklim. Het loopt lekker met Leon en mij. We genieten van de omgeving en rijden in een lekkere cadans naar boven. Boven aangekomen begint een single trail die voor ons volledig onverwacht overgaat in een smalle trail langs een hoge afgrond. De verrassing is groot. Welke organisatie durft zo’n trail op te nemen in hun parcours? Een klein stuur foutje zou afgestraft kunnen worden met een val van enkele honderden meters naar beneden.

21_mei_2007_046

Daarna volgen de trails elkaar in snel tempo op, Heerlijk trailbiken hier!

Ik sta nog helemaal in de "tourmodus" en vergeet daardoor voldoende te eten. Na 6 uur rijden begint me dat op te breken.

Dan begint neen pad dat telkens maar op en neer blijft lopen. Ik kan hier geen goede cadans vinden. Leon die tot noch toe in de klimmen achter me reed, rijdt nu voor me. Een hongerklop breekt me op. De energietank is leeg. Met grote moeite klamp ik me vast in het wiel van Leon, die schijnbaar nergens last van heeft. 21_mei_2007_052

Na iets meer dan 7 uur bereiken we de finish. Een belachelijke tijd natuurlijk. Maar desondanks zitten we toch nog ergens in het eerste kwart van het deelnemersveld. We hoeven daarom niet lang te wachten bij de douche.

Doffe pech voor Jos: hij heeft last van zijn buik en zal op advies van trainer Coen niet meer fietsen deze dagen. Jos heeft hogere doelen dit seizoen. Dat is balen,  Jos!

De finish ligt ergens hoog bij een skistation. We anexeren een stukje bos voor "Camp Holland" en maken er een gezellige avond van.

Zaterdag 19/5/2007: 2e etappe van Valdrome Station naar Lus

Heel vroeg in de ochtend loopt Andre Adams al rond te struinen tussen de Nederlandse tenten. "Jean,..6 uur!", "Ronald, Leon,…6 uur!" Best makkelijk zo’n wandelende wekker. Andre heeft er schijnbaar zin in vandaag! Gister zijn Bart en Andre een stuk verkeerd gereden waardoor ze 20 kilometer extra gefiets hebben en pas laat binnen kwamen.

Vandaag staat slechts een korte rit op het programma….maar wat voor een rit!

De start verloopt nogal chaotisch. Als peloton rijden we al snel vanaf een schotterweg een trail op die de lijn van een bergkam volgt. Prachtig,..maar wel wat dringen nog. Zeker nu enkele minder snelle teams zich voorin het peloton gemeld hebben.

De cadans zit er bij Leon en mij goed in. We rijden lekker omhoog en genieten van de afdalingen. De klimmen zijn soms aardig steil vandaag!

21_mei_2007_079

Tegen het einde staat ons weer een nieuwe verrassing te wachten. We moeten een aantal keren door een behoorlijke rivier. Nee, geen beekje; dat zijn we gewend. Een behoorlijke rivier. Ik moet nog een keer opzoeken welke rivier dat was. Misschien is die ook wel bevaarbaar met mijn kayak!

De volgende verrassing is het dorpsplein waar de finish ligt. Midden in een gezellig typisch frans dorp ligt de finish met de verzorgingspost.

We hebben een dikke 5 uur gereden vandaag op slechts 46 kilometer! Het was zwaar door de vele looppassages.

’s Avonds krijgen we paëlla uit reuze pannen. De organisatie schenkt er zelfs wijn bij. Goed voor de rode bloedlichaampjes, …. zullen we maar zeggen.

21_mei_2007_082

Zondag 20/5/2007: 3e etappe van Lus naar Gap

Dit keer loopt Andre al om 4.30u rond te struinen tussen de tenten. De start is immers al om 6.30u. Wat een tijd! De wekker van Leon is al afgegaan, dus we zijn al wakker. In de ontbijtzaal is het vandaag allemaal wat gemoedelijker. Iedereen heeft al 2 etappes in de benen zitten en het is nog zo ontzettend vroeg! Wellicht ook een beetje somberheid dat dit toch alweer de laatste etappe is!

Ook vandaag krijgen we weer een aaneenschakeling van super mooie trails. De eerste afdaling na de lange startklim is fantastisch. Het heeft een beetje geregend vanacht. In het begin is het nog wat glibberen over boomwortels. Aan de andere kant van de berg is het een stuk droger en kunnen we volgas naar beneden razen over een smalle stenige trail.

Ook in deze etappe: veel zware loopstukken berg op, maar telkens gevolgt door de mooiste afdalingen.

Dan komt een asfalt klim naar Col de Noyer. Ondanks dat ik veel gelletjes gegeten heb onderweg begin ik nu toch behoorlijk honger te krijgen. Ik voel de energievoorraad langzaam slinken. We hebben tegenwind. Leon geeft nog eens goed gas. Ik moet me verbijten om in het wiel van Leon te kunnen blijven. Heel eventjes vervloek ik mijn teammaat….telkens maar weer die stampende gast met dat "Epci-shirt" voor me….Zijn energievoorraad kent blijkbaar geen bodem. Ik weet nog op tijd een flesje Activator leeg te drinken. Bovendien komt de bevoorrading op de top van de col nu in zicht.

Boven op de col de Noyer probeer de energievoorraad weer goed aan te vullen. Gelukkig,.. hierna loopt het weer als een trein.

Dan volgt weer een verrassing: we worden weer langs een hoge afrond gestuurd. Daarna volgt nagenoeg uitsluitend nog een afdaling naar Gap.

21_mei_2007_121 21_mei_2007_114

21_mei_2007_130

21_mei_2007_129 Een dikke 7 uur hebben we vandaag gereden. In 3 dagen een uurtje of 20 op de fiets! Dat moet toch weer een aardige basis zijn voor de komende maand van marathons!

Na de finish krijgen we nog CousCous van de organisatie te eten. Jean heeft het prima idee om met de train terug te gaan naar Die. Dat scheelt in ieder geval lang wachten in Gap.

De berg fietsen in de train levert af en toe komische taferelen op.

Jean, Rinie, Ray, Flemming, Jan-Willem en Jos rijden vanavond nog een stuk naar huis. Leon en ik blijven samen met Lennie, Andre en Bart nog een nachtje in Die. We eten nog een pizza in het dorp, drinken nog een biertje.

Maandag ochtend rijden we weer naar ons saaie land terug.

Wat een waanzinnige raid, wat een prachtig landschap en wat een leuk gezelschap en gezellige tijd!

En Leon: daar kun je wel een stukje mee gaan biken! Thx Leon!

Ronald

2 Reacties op “18 – 20/5 Raid VTT les Chemins du Soleil

1. He Ronald,

Is de adrenaline al een beetje uit je bloed. Ik heb zelden iemand drie dagen met zo’n smile op zijn gezicht zien genieten van die heftige paadjes. Ik hoef niet te vragen of je er volgend jaar weer bij bent. Leuk stukje en mooie foto’s!